Maandag 9 februari 2009
We gingen vandaag verder op de les van vrijdag 6 februari 2009…
Wat zou het motief kunnen geweest zijn van de wreedaardige Loki om Baldr via Hodr kwaad te doen. Één van de redenen kan jaloersheid zijn; hij zou verliefd geworden zijn op de vrouw van Baldr. Een andere reden; omdat hij boos was op de goden…
Baldr zijn dood bleek een te zijn met zware gevolgen. Er heerste onrust in alle werelden en een Apocalyps brak uit. De eerlijkste, voortreffelijkste god van allemaal was dood, het goede verdween uit de werelden.
Er zijn verschillende auteurs die zich met deze legenden bezighielden. Zo was er ene René Girard die dit fenomeen, van jaloersheid en een conflict tot gevolg, verder onderzocht. Zijn theorie: Je ziet iets en je wil hetzelfde. Het is niet jouw verlangen maar het verlangen van de anderen, een soort imitatiedrang. Je imiteert iemand waardoor je conflicten en botsingen creëert en je wordt vijanden van elkaar. Dit is ook een soort zondebokmechanisme.
Een andere Duitse auteur zegt dat Baldr zijn dood het begin is van iets nieuws. Nog een andere auteur verklaart dit verschijnsel als een normale scène uit de natuur, dood en herboren worden.
De wereld eindigt; Odin wordt door de zoon van Loki, een wolf, opgegeten. Thor vecht met een slang die hij overwint maar uiteindelijk dan toch sterft door het gif van de slang.
De wereld begint weer door de wederopleving van Baldr en Hodr.
Enkele vergelijkingen tussen deze Afgodendienst en het Christendom:
We gingen vandaag verder op de les van vrijdag 6 februari 2009…
Wat zou het motief kunnen geweest zijn van de wreedaardige Loki om Baldr via Hodr kwaad te doen. Één van de redenen kan jaloersheid zijn; hij zou verliefd geworden zijn op de vrouw van Baldr. Een andere reden; omdat hij boos was op de goden…
Baldr zijn dood bleek een te zijn met zware gevolgen. Er heerste onrust in alle werelden en een Apocalyps brak uit. De eerlijkste, voortreffelijkste god van allemaal was dood, het goede verdween uit de werelden.
Er zijn verschillende auteurs die zich met deze legenden bezighielden. Zo was er ene René Girard die dit fenomeen, van jaloersheid en een conflict tot gevolg, verder onderzocht. Zijn theorie: Je ziet iets en je wil hetzelfde. Het is niet jouw verlangen maar het verlangen van de anderen, een soort imitatiedrang. Je imiteert iemand waardoor je conflicten en botsingen creëert en je wordt vijanden van elkaar. Dit is ook een soort zondebokmechanisme.
Een andere Duitse auteur zegt dat Baldr zijn dood het begin is van iets nieuws. Nog een andere auteur verklaart dit verschijnsel als een normale scène uit de natuur, dood en herboren worden.
De wereld eindigt; Odin wordt door de zoon van Loki, een wolf, opgegeten. Thor vecht met een slang die hij overwint maar uiteindelijk dan toch sterft door het gif van de slang.
De wereld begint weer door de wederopleving van Baldr en Hodr.
Enkele vergelijkingen tussen deze Afgodendienst en het Christendom:
Afgodendienst
Etnische religie (vooral lokaal)
Geen missionariswerk
Cultus
Niet-dogmatisch
Traditie
Polytheïsme
Gedragsnormen zijn gebaseerd op eer en schaamte
Gemeenschappelijk
Geweld
Etnische religie (vooral lokaal)
Geen missionariswerk
Cultus
Niet-dogmatisch
Traditie
Polytheïsme
Gedragsnormen zijn gebaseerd op eer en schaamte
Gemeenschappelijk
Geweld
Christendom
Universele religie
Missionariswerk (heel de wereld moet het weten, het is de waarheid)
Geloof
Dogmatisch (berust op leerstellingen)
Leren
Monotheïstisch (maar toch Vader, Zoon en Heilige Geest = ze betekenen drie keer hetzelfde)
Gedragsnormen zijn gebaseerd op zonde en genade
Individueel
Geweldloosheid
Noorwegen is meer en meer multicultureel geworden, maar dit heeft een hele tijd geduurd.
Er zijn verschillende redenen… In 1973 was er een wet die alleen immigranten toeliet in Noorwegen om te werken of als je een asielzoeker was. Dit was een hele strikte immigratiewet die voor heel wat rumoer gezorgd heeft, vooral omdat er velen begonnen te twijfelen aan hun gelijkheidswaarde. Voordien waren er weinig immigranten omdat Noorwegen zo noordelijk gelegen is en niet zo aantrekkelijk was om te wonen vanwege de koude. De Noorse taal deed ook veel immigranten afhaken.
Een wet in het Noorwegen zegt dat iedereen recht heeft op onderwijs. Dus waar je ook woont moet er een school zijn waar je naar toe kunt gaan, Enhetsskolen. Ook kinderen met speciale zorgen gaan naar dezelfde scholen, dus niet zoals bij ons naar speciale ingerichte scholen. Ze vinden in Noorwegen dat de “normale” kinderen ook iets kunnen leren van de kinderen met speciale zorgen. Maar deze kinderen krijgen ook aandacht door andere leerkrachten door ze even uit de klas te nemen.
Per vertelde ons dat hij vindt dat er een groot probleem is met gezag in de Noorse klassen, soms hebben leerkrachten schrik van de leerlingen.
Een belangrijke trend in het hedendaagse onderwijs: empathie; de leerkrachten proberen de leerlingen zich in te leven in de anderen.
In de Noorse klassen wordt heel veel in groepsverband gewerkt, ze kiezen voor groepswerken i.p.v. een leerkracht die vooraan lesgeeft. Per maakte hier in een bedenking bij; er is aangetoond in een onderzoek dat groepswerken minder goede resultaten opleveren…
Nu gaan verdiepen we ons verder in het religieuze onderwijs…
Veertig jaar geleden was er een vak genaamd: ’Knowledge of Christianity’. Er werd maar over één godsdienst gesproken, het Christendom. In 1997 werd het vak ‘KRL’ geïntroduceerd, dit vak kan vergeleken worden met het vak ‘RZL’ (Religie, Zingeving en Levensbeschouwing). Niet iedereen moet dit vak volgen, je hebt meer vrijheid.
Er ontstonden meer en meer problemen om godsdiensten of religies voor iedereen beschikbaar te stellen:
- Sommige zeiden dat het te vroeg was om met alle godsdiensten kennis te laten maken, je moet eerst je eigen godsdienst leren kennen.
- Om te laten kennismaken met andere rituelen moet je heel voorzichtig zijn; Hindoes mogen niet naakt douchen na bijvoorbeeld het zwemmen op school, welke rituelen tijdens het bidden mag je overnemen en welke niet…?
- Mag je andere Heilige Schriften lezen; sommige gelovigen voelen zich dan beledigd.
- Mag je tijdens een excursie alle religieuze gebouwen bezoeken?
- Mag je iedereen van een godsdienst zo maar afbeelden? (De cartoon van Mohammed in Denemarken zorgde voor heel wat poeha)
Het is dus heel belangrijk, waar je ook woont, om in een multiculturele samenleving de kennis en de inside-information van een religie goed te begrijpen en eventueel toe te passen (of juist niet)! Religie kan en mag geen taboe zijn in een maatschappij. Je moet voorzichtig zijn en de andere religies respecteren.
Het vak ‘KRL’ is vandaag aangepast en heet nu ‘RLE’ (Religion, Lifestyle and Ethics). In het vak ‘KRL’ werd er vooral met een Christelijke bril naar bepaalde onderwerpen gekeken.
De opbouw van religie in het Noorse onderwijs berust op enkele waarden vanuit het Christendom en Noorwegen o.a. vergeving, gelijkheid, solidariteit, natuur… alsook waarden uit andere religies.
… en we dwalen af… Enkele gespreksonderwerpen die aanbod kwamen: Negers, bier, chocolade, mosselen, vond je school leuk of niet?, restaurants…
In 2006 is er een nieuw leerplan opgebouwd voor ‘primary’ en ‘secondary’, zodat er een betere opvolging ontstaat tussen beiden.
Per eindigde deze les met het zeggen dat de "gemiddelde" studenten het meest gemotiveerd zijn om naar school te komen.
Deze avond ben ik nog filmpje gaan zien op de kamer van Aisté, The Grudge...
Griezelige greetings!
Universele religie
Missionariswerk (heel de wereld moet het weten, het is de waarheid)
Geloof
Dogmatisch (berust op leerstellingen)
Leren
Monotheïstisch (maar toch Vader, Zoon en Heilige Geest = ze betekenen drie keer hetzelfde)
Gedragsnormen zijn gebaseerd op zonde en genade
Individueel
Geweldloosheid
Noorwegen is meer en meer multicultureel geworden, maar dit heeft een hele tijd geduurd.
Er zijn verschillende redenen… In 1973 was er een wet die alleen immigranten toeliet in Noorwegen om te werken of als je een asielzoeker was. Dit was een hele strikte immigratiewet die voor heel wat rumoer gezorgd heeft, vooral omdat er velen begonnen te twijfelen aan hun gelijkheidswaarde. Voordien waren er weinig immigranten omdat Noorwegen zo noordelijk gelegen is en niet zo aantrekkelijk was om te wonen vanwege de koude. De Noorse taal deed ook veel immigranten afhaken.
Een wet in het Noorwegen zegt dat iedereen recht heeft op onderwijs. Dus waar je ook woont moet er een school zijn waar je naar toe kunt gaan, Enhetsskolen. Ook kinderen met speciale zorgen gaan naar dezelfde scholen, dus niet zoals bij ons naar speciale ingerichte scholen. Ze vinden in Noorwegen dat de “normale” kinderen ook iets kunnen leren van de kinderen met speciale zorgen. Maar deze kinderen krijgen ook aandacht door andere leerkrachten door ze even uit de klas te nemen.
Per vertelde ons dat hij vindt dat er een groot probleem is met gezag in de Noorse klassen, soms hebben leerkrachten schrik van de leerlingen.
Een belangrijke trend in het hedendaagse onderwijs: empathie; de leerkrachten proberen de leerlingen zich in te leven in de anderen.
In de Noorse klassen wordt heel veel in groepsverband gewerkt, ze kiezen voor groepswerken i.p.v. een leerkracht die vooraan lesgeeft. Per maakte hier in een bedenking bij; er is aangetoond in een onderzoek dat groepswerken minder goede resultaten opleveren…
Nu gaan verdiepen we ons verder in het religieuze onderwijs…
Veertig jaar geleden was er een vak genaamd: ’Knowledge of Christianity’. Er werd maar over één godsdienst gesproken, het Christendom. In 1997 werd het vak ‘KRL’ geïntroduceerd, dit vak kan vergeleken worden met het vak ‘RZL’ (Religie, Zingeving en Levensbeschouwing). Niet iedereen moet dit vak volgen, je hebt meer vrijheid.
Er ontstonden meer en meer problemen om godsdiensten of religies voor iedereen beschikbaar te stellen:
- Sommige zeiden dat het te vroeg was om met alle godsdiensten kennis te laten maken, je moet eerst je eigen godsdienst leren kennen.
- Om te laten kennismaken met andere rituelen moet je heel voorzichtig zijn; Hindoes mogen niet naakt douchen na bijvoorbeeld het zwemmen op school, welke rituelen tijdens het bidden mag je overnemen en welke niet…?
- Mag je andere Heilige Schriften lezen; sommige gelovigen voelen zich dan beledigd.
- Mag je tijdens een excursie alle religieuze gebouwen bezoeken?
- Mag je iedereen van een godsdienst zo maar afbeelden? (De cartoon van Mohammed in Denemarken zorgde voor heel wat poeha)
Het is dus heel belangrijk, waar je ook woont, om in een multiculturele samenleving de kennis en de inside-information van een religie goed te begrijpen en eventueel toe te passen (of juist niet)! Religie kan en mag geen taboe zijn in een maatschappij. Je moet voorzichtig zijn en de andere religies respecteren.
Het vak ‘KRL’ is vandaag aangepast en heet nu ‘RLE’ (Religion, Lifestyle and Ethics). In het vak ‘KRL’ werd er vooral met een Christelijke bril naar bepaalde onderwerpen gekeken.
De opbouw van religie in het Noorse onderwijs berust op enkele waarden vanuit het Christendom en Noorwegen o.a. vergeving, gelijkheid, solidariteit, natuur… alsook waarden uit andere religies.
… en we dwalen af… Enkele gespreksonderwerpen die aanbod kwamen: Negers, bier, chocolade, mosselen, vond je school leuk of niet?, restaurants…
In 2006 is er een nieuw leerplan opgebouwd voor ‘primary’ en ‘secondary’, zodat er een betere opvolging ontstaat tussen beiden.
Per eindigde deze les met het zeggen dat de "gemiddelde" studenten het meest gemotiveerd zijn om naar school te komen.
Deze avond ben ik nog filmpje gaan zien op de kamer van Aisté, The Grudge...
Griezelige greetings!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten