Over mij

Mijn foto
Bergen, Hordaland, Norway
Ik ben Jurgen, een derdejaarsstudent kleuteronderwijs aan de HUB. Ik ben hier drie maand lang in Bergen en neem deel aan een Erasmus-uitwisseling. Via deze blog kan je mijn Noorse dagen meevolgen. Have fun! Reacties zijn uiteraard meer dan welkom...

Information 'barnehage'

Dinsdag 10 februari 2009

Vandaag kregen we meer informatie over de ‘barnehage’ in Noorwegen te horen van Sidsel Hadler-Olsen. ‘Barnehage’ betekent kindertuin, ze gebruiken deze naam omdat enkele mensen de evolutie van kinderen vergeleken met het groeien van een bloem in een tuin…
Kinderen in Noorwegen kunnen van 1 tot 6 jaar naar deze kindertuinen gaan. De ouders kunnen ook beslissen om hun kinderen thuis te laten, en dan krijgen ze een kleine ondersteuningsbijdrage, die te verwaarlozen is, van de overheid.

Er is een grote band tussen leerkracht en ouders. Zo begroet de leerkracht de ouders ’s morgens en in de namiddag uitdrukkelijk. De leerkrachten hebben ook oudercontacten tijdens het schooljaar, zowel apart als met alle ouders samen.

Er zijn in Noorwegen niet zoveel kindertuinen door het logische feit dat Noorwegen heel uitgestrekt is en niet zoveel kinderen telt.
De laatste tijd worden er grotere scholen gebouwd waar de vier groepen (leeftijdsgroepen) in een ‘barnehage’ samen worden gevoegd. Dus er worden meer kinderen aan een leerkracht gekoppeld.

Er is de laatste jaren ook een nieuwe kijk gekomen op deze kindertuinen, ze vormen de basis voor hun verdere schoolcarrière. Het is belangrijk dat ze ook iets leren, en dit doen ze door te spelen. Vroeger waren er twee redenen waarom ouders hun kinderen naar deze kindertuinen stuurden: de ouders wilden dat hun kind iets bijleerden, ongeveer drie uur op een dag. Een andere groep ouders bracht hun kleine spruit naar de ‘barnehage’ als oppas, om er voor te zorgen terwijl ze werkten.
Er is een heus ‘Framework plan’ die uit delen bestaat:
1. De sociale opdrachten van kindertuinen
2. De inhoud van kindertuinen
3. Planning en samenwerking

Dit ‘Framework plan’ bepaalt richtlijnen met betrekking tot de waarden, de inhoud en de taken van de kindertuinen. Alle kindertuinen moeten hun activiteiten baseren op de waarden die staan beschreven in de ‘Kindergarten act’ en de UN conventie van de Rechten van het Kind.
De nieuwsgierigheden van het kind moeten op de eerste plaats komen te staan. Het kind is hier en nu aan het leven. Een jaarlijks plan moet het specifieke werk van een kindertuin afbakenen.
In alle kindertuinen moet je ook Christelijke waarden meegeven, maar sommige scholen spreken hier meer over dan andere.

Wat is de rol van een kindertuin?
Kindertuinen moet een pedagogische onderneming zijn. Ze moeten de ontwikkeling van het kind stimuleren en ondersteunen. Ze moeten uitdagingen voorzien zowel individueel als collectief.
Vroeger lag de nadruk vooral op gemeenschappelijke activiteiten. Vandaag de dag probeert men vooral eerst individueel te werken en pas daarna in groep. Vooral de jongste (van 1 tot 3 jaar) vragen nog veel individuele zorg. Maar de Noren gaan er van uit dat de jongste leren van de oudsten en omgekeerd.

De inhoud van kindertuinen?
- zorg, spelen en leren
- sociale vaardigheden
- taalvaardigheden
- kindertuinen als culturele arena’s (“Den Kulturelle skolesekken”)
In alle kindertuinen vinden er ook culturele projecten plaats die door het Noorse ministerie van Onderwijs worden gesubsidieerd. Tijdens deze projecten komen de kinderen van 1 tot 6 jaar in contact met verschillende culturele mensen, ze komen zelf naar de school. Al deze mensen proberen samen met de kinderen te filosoferen, in interactie te komen met elkaar, leren nadenken, uitdrukken, creëeren…
Enkele voorbeelden:
- architect; wat heb je nodig om een huis te bouwen?
- filosoof; als je aan het denken bent, kan je dan je gedachten zien?
- danseres; hoe kan je je uitdrukken met je lichaam?

Er is nog niet zolang geleden een nieuw puntje toegevoegd aan het ‘Framework plan’, iets over het medezeggenschap van de kinderen: “Kinderen hebben het recht om zich uit te drukken over alles wat hen bezighoudt en met deze uitdrukkingen zal rekening worden gehouden.”
Een kind bepaalt dus samen met de leerkracht het verloop van de dag. De volwassenen beslissen maar de kinderen beïnvloeden het dagelijkse verloop. Ze mogen kiezen wat ze willen eten, waar ze naar toe willen gaan, met wat ze willen spelen…
De leerkrachten proberen ook zoveel mogelijk terug te blikken op alles wat de kinderen doen. Zo kan de leerkracht hier mee rekening houden voor zijn/haar volgende jaarplan dat ze moet uitwerken.

In Vlaanderen zijn de kleuterklassen bijna overal overbevolkt, ongeveer 25 kleuters voor 1 leerkracht. Dit ligt héél wat anders in Noorwegen: Ongeveer 7 à 9 kinderen met een leeftijd jonger dan 3 jaar krijgen 1 pedagogische leidster, ongeveer 14 à 18 kinderen met een leeftijd ouder dan 3 jaar krijgen 2 pedagogische leidsters. En hierbij krijgt elke klas ook nog eens assistenten die de pedagogische leidster helpen, maar dit verschilt van school tot school, omwille van verschillende criteria...

Dus heel wat andere koek dan in België! Ik begin die ‘barnehage’ meer en meer aantrekkelijker te vinden…

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Surprise!

Jaja, eindelijk een berichtje van die zus van jou. Ik dacht dat het na een maand en vijf dagen wel eens tijd werd è :p (Tja had nog niet echt de tijd gehad, der moet er toch eentje werken è :p)

Blog ziet er goed uit! Maar ja, ik had ook niets anders verwacht ;) Heb eindelijk alles kunnen lezen en bekijken. Die filmpjes en foto's vind ik wel heel leuk. Ik zou zo zeggen: doe zo voort!

Ben al van 16u20 aan het proberen om mijn punten van examens en eindwerk te weten te komen via internet, maar netwerk ligt duidelijk plat. Aangezien het ondertussen al 23u15 is, denk ik dat het voor morgen zal zijn, want ik zie hier geen verandering in komen, grrrrrr.

Allé, dan zal ik u maar eens laten. Nog veel plezier daar! MAAR: gedraag u è!!! Dat ik niet tot daar moet komen è!! :p

(Tis hier mijn dagje niet blijkbaar, ben mijn wachtwoord vergeten dus zal het op deze manier moeten, grrr ondertussen al 23u30)

Evelien zei

Ah, ik heb mijn paswoord teruggevonden. Ik moest en zou per se weten wat ik als wachtwoord had gebruikt voor ik zou gaan slapen :p.

Bon nog altijd geen punten voor mij. Grrr.

Allé, nu ben ik er echt vandoor.
See ya.