Over mij

Mijn foto
Bergen, Hordaland, Norway
Ik ben Jurgen, een derdejaarsstudent kleuteronderwijs aan de HUB. Ik ben hier drie maand lang in Bergen en neem deel aan een Erasmus-uitwisseling. Via deze blog kan je mijn Noorse dagen meevolgen. Have fun! Reacties zijn uiteraard meer dan welkom...

Children's literature

Donderdag 12 maart 2009

Vandaag kregen we weer een brok literatuur voorgeschoteld, maar dit keer wel kinderliteratuur.
De kinderboeken van Noorwegen kan je vergelijken met de kinderboeken uit heel Scandinavië + Finland. We kregen dan ook verschillende auteurs én boeken te zien van de verschillende landen.

Enkele belangrijke auteurs i.v.m. kinderliteratuur in Scandinavië en Finland:
Denemarken: Hans Christian Andersen/ Ole Lund Kierkegaard
Zweden: Els Beston/Selma Lagerlöf/Astrid Lindgren
Finland: Tove Jansson
Noorwegen: Thorbjörn Egner/Ann Cath Vestly

De Noorse auteurs die ik vermeldde braken door in Noorwegen doordat ze een eigen radioprogramma hadden waar ze dan hun boeken voorlazen. Dit was een groot succes!

De bekendste auteur van allemaal is waarschijnlijk de Zweedse Astrid Lindgren, denk maar aan de boeken van Pipi Langkous, De gebroeders Leeuwenhart, Mio, mijn Mio…
We hebben de biografie van Lindgren dan ook dieper geanalyseerd tijdens deze les. Ze werd geboren in het Zweedse dorpje Vimmerby. Rond de leeftijd van 20 jaar maakte ze een moeilijke periode mee. Ze schreef haar eerste boek pas rond haar dertigste, maar de stroom aan boeken bleef niet lang op zich wachten… Ze gebruikte haar eigen spel, anekdotes, leven… in haar boeken als inspiratie, daardoor zijn haar boeken waarschijnlijk zo levend.
Lindgren had een dochter die een zware longontsteking had. Op een dag voor het slapen gaan vroeg ze aan haar mama of ze het verhaal van Pipi Langkous wilde vertellen, maar Lindgren kende helemaal geen Pipi Langkous, maar om haar dochter een plezier te doen, verzon ze dit personage voor haar. Het ging zelfs zo ver dat ze al haar “verzonnen” verhalen op geschreven heeft en wou laten publiceren, maar deze werd de eerste keer geweigerd. De man die dit weigerde heeft waarschijnlijk al zijn nagels opgefret na dit wereldwijd succes, Pippi Långstrump!

Onze docente las ook een heel hoofdstuk in een boek met de titel ‘Finn Family Moomintroll’, auteur de Finse Tove Jansson. Ik kende het boek niet maar wel de serie, die ik als kind regelmatig gezien had op een Nederlandse zender. Ze had ook koffie mee én speciale mokken met de afbeeldingen van bijvoorbeeld: Sniff, Moominmamma, Moominpappa, Moomin, Little My… op.
Hier is een link:

Geen opmerkingen: