Over mij

Mijn foto
Bergen, Hordaland, Norway
Ik ben Jurgen, een derdejaarsstudent kleuteronderwijs aan de HUB. Ik ben hier drie maand lang in Bergen en neem deel aan een Erasmus-uitwisseling. Via deze blog kan je mijn Noorse dagen meevolgen. Have fun! Reacties zijn uiteraard meer dan welkom...

Literature + Music curriculum

Maandag 2 maart 2009

Vandaag kregen we weer een nieuw onderwerp voorgeschoteld, literature. De docent was Kjersti Lea. We hadden het vandaag vooral over de Noorse auteur Henrik Ibsen.

Henrik Ibsen leefde van 1828 – 1906. Hij was vooral actief tijdens ‘the Golden Age’ (1870 – 1890). Dit was ook het begin van het ‘realisme’ in de kunst.
Ibsen schreef vooral theatervoorstellingen, alsook poëzie en boeken.

Ibsen werd geboren in Skien, en verhuisde nadien naar Grimstad. Van 1850 -1857 ging hij naar Bergen waar hij in een theater werkte en minstens 1 toneelvoorstelling moest maken. Hier trouwde hij ook. Daarna, in 1857, ging hij in een theater in Oslo werken, tot 1862.
Van 1864 tot 1891 vertrok hij naar het buitenland, Italië en Duitsland. In het buitenland schreef hij zijn belangrijkste en meeste werken. In 1891 vertrok hij terug naar Noorwegen, Oslo, waar hij ook gestorven is.

Ibsen schreef vooral toneelstukken:
- historische
- idealistische
- sociale
- psychologische

De sociale en psychologische toneelstukken behoren tot de eigentijdse toneelstukken, dit kan echt gebeuren. Hij schreef ook gedichten.

Er zijn heel wat kenmerken aan de toneelstukken te vinden:
- ironie in de complexe dialogen
- alles wordt heel getailleerd voorgesteld
- flashbacks
- symbolen en woorden die regelmatig terugkomen in verschillende omstandigheden
- illusies

Dan hadden we het over het boek “A doll’s house”. Dit boek, naast andere twee boeken: Per Petterson – Out Stealing Horses en Knut Hamsun – Hunger, moeten we de komende weken lezen.
“A doll’s house” gaat over een vrouw en een man. De man gaat werken, de vrouw moet thuis blijven en zorgt voor het huishouden. Ze is helemaal afhankelijk van haar man. Ze is alleen de baas in huis, daarbuiten is ze niets. Totdat ze het dingen in het geheim gaat doen…

Daarna hadden we terug een les over de muziek, ‘music curriculum (primary school)’.
We spraken over WOW-testen en PISA-testen.
Het leerplan muziek houdt drie dingen in:
- muziek maken (zingen, dansen, instrumenten bespelen…)
- compositie (over muziek leren, bijv.: The Beatles, Sámi-muziek…)
- luisteren + praten over muziek

We zagen verschillende scholen die steeds een andere aanpak hadden. Zo was er een school die muziek gebruikte i.p.v. steeds de kinderen met “ssssttt” aan te manen om te zwijgen of te veranderen van activiteit. Een andere school liet de kinderen muziek gebruiken als beloning, als ze iets goed deden, mochten ze hedendaagse rock spelen met échte gitaren en microfoons… Maar ook optredens voor de ouders en andere kinderen horen hier bij.

De studenten die onderwijzer willen worden kunnen kiezen of ze muziek als lesonderwerp willen volgen, 30 of 60 ECTS, respectievelijk een half of een heel schooljaar. Je kan de 60 ECTS ook over drie jaar verspreiden, ‘Music Line’. Bergen is hier heel bekend voor.
Op het einde van hun muziek opleiding moeten ze alle bandinstrumenten kunnen bespelen: drum, gitaar, bas, piano en zingen in microfoon. Dit moeten ze dan bewijzen door samen muziek te spelen, op alle instrumenten. Zou iets voor mij zijn, want je hoeft helemaal geen muzikale voorgeschiedenis te hebben!

Geen opmerkingen: