Over mij

Mijn foto
Bergen, Hordaland, Norway
Ik ben Jurgen, een derdejaarsstudent kleuteronderwijs aan de HUB. Ik ben hier drie maand lang in Bergen en neem deel aan een Erasmus-uitwisseling. Via deze blog kan je mijn Noorse dagen meevolgen. Have fun! Reacties zijn uiteraard meer dan welkom...

Methodology music education

Woensdag 4 maart 2009

Vandaag hebben we kennisgemaakt met verschillende methodes in het aanleren van muziek aan kinderen.

We hebben alles zelf in de praktijk mogen meemaken, best interessant om de verschillen en gelijkenissen te zien:

- We begonnen met het aanleren van een Afrikaans lied met bijhorende stap/ritme-bewegingen.
- Dan gingen we in een cirkel zitten en zongen het zelfde afrikaanse lied maar nu gebruikten we onze handen als ritmebegeleiding én onze schoenen op het einde.
- Daarna rapten we a.d.h.v. verschillende bewegingen.
- Nadien moesten we naar een klassiek muziekstuk luisteren en beelden in ons hoofd naar boven laten komen. Daarachter moesten we een puzzel van afzonderlijke deeltjes proberen in de juiste volgorde te leggen, zodat dit zelfde muziekstuk visueel werd voorgesteld, maar dan zonder noten.
- Daarna moesten we bewegingen op deze muziek verzinnen en aan elkaar voorstellen.
- Daarachter gingen we in een cirkel zitten met allemaal een djembé voor ons. We trommelden er op los.
- En als afsluiting kregen we nog enkele percussieinstrumenten waar we samen in groep mee componeerden.

Ik ben na de les nog even alleen achter gebleven in een ander muzieklokaal. In dit lokaal mocht ik op alle instrumenten spelen, zoveel ik wou én zou hard ik wou! Ik probeerde een contrabas, piano, drum, conga's, djembé, keyboard en een bassgitaar. Op het drumstel heb ik al mijn frustraties uitgeklopt...

God natt!

Geen opmerkingen: