Over mij

Mijn foto
Bergen, Hordaland, Norway
Ik ben Jurgen, een derdejaarsstudent kleuteronderwijs aan de HUB. Ik ben hier drie maand lang in Bergen en neem deel aan een Erasmus-uitwisseling. Via deze blog kan je mijn Noorse dagen meevolgen. Have fun! Reacties zijn uiteraard meer dan welkom...

Literature + Music (part II)

Woensdag 11 maart 2009

Vandaag begonnen we de dag weer met literatuur. We hadden het vandaag over Ibsen en Hamsun, twee invloedrijke Noorse schrijvers.

We startten met ‘A doll’s house’ van Ibsen verder te analyseren.
Daarna zagen we de levenslijn van Knut Hamsun, die eigenlijk Knut Pedersen heette. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat hij geboren werd. Of ze dit moeten vieren in Noorwegen? Er zijn er die ja zeggen maar er zijn ook tegenstanders. Hamsun, was tijdens de oorlog lid van een Nazistische partij van Hitler. Er zijn veel kritische lezers die hem daardoor nu nog steeds zijn boeken anders gaan bekijken.
Het bekendste boek van Hamsun is ‘Hunger’ en zijn bekendste artikel ooit geschreven is ‘From the Unconscious Life of the Mind’.

Daarna analyseerden we het boek Hunger nog, maar dit boek had, op één iemand na, niemand gelezen. In januari hadden we tijd genoeg, maar zoals altijd krijg je het meeste werk pas als het bijna gedaan is… En we waren dan ook nog maar met zes studenten in de klas, dus echt fun was het niet! Elke dag komen er minder en minder studenten opdagen, geen respect, me dunkt!

Daarna hadden we terug een les muziek, maar deze keer was het weer een praktijkgerichte mét instrumenten…
- Onze docent Anne-Kristine vertelde een verhaal over een vis en een steen met prachtige kleuren. Daarna moesten we dit verhaal omzetten in drama en muziek. M.b.v. instrumenten moesten we het verhaal tot leven wekken.

- Daarna kwamen er twee kringspelen aan bod met bijhorende (niet gemakkelijke) Noorse liedjes. Het eerste spel was “hersenschudding”: Er moet één iemand rond de kring lopen en iemand aantikken op de rug. De aangetikte moet dan in tegengestelde richting de tikker kruisen en zo vlug mogelijk terug naar zijn plaats lopen. Maar de tikker loopt ook naar de aangetikte zijn plaats! Pas op dat je niet botst… vandaar “hersenschudding”!
Het tweede spel was een beetje vergelijkbaar met het spel “Poesje, hoe laat is het?” maar dan in een kring en we zingen een lied over een beer. We staan in een kring en er ligt een beer te slapen in het midden. Als het lied stopt, wordt de beer wakker en probeert hij de anderen in de kring te pakken. Een variant hierop; de beer wordt geblinddoekt, de kring blijft hier natuurlijk behouden, de kring loopt niet weg…

- Dan was er een luisterspel. De groep werd in twee helften verdeeld: de ene groep zat in een kring op de grond met gesloten ogen, de andere helft speelde op enkele instrumenten en lieten de anderen genieten van de verschillende klanken. Het is een heel speciaal gevoel als je op de grond zit, vooral als ze heel dicht tegen je oren komen spelen. Daarna werden de groepen geswitcht.

- Om af te sluiten was er nog het ‘robot-spel’, gebaseerd op een Deens lied, maar door Anne-Kristine vertaald in het Engels. Ze begeleidde ons op de piano en we zongen samen het lied. Daarna werd de groep weer in twee gesplitst: de ene groep was robot, de anderen bespeelden instrumenten. Er waren twee opdrachten: (1) Het orkest moest een ritme spelen, en de robotten moesten op dit ritme bewegen. (2) De robotten bewegen hoe ze willen, het orkest probeert een ritme te zoeken dat past bij deze bewegingen… En ook hier heeft elke groep de kans gekregen om zowel robot als orkest te zijn…

Leuke opdrachten, die zeker vergelijkbaar zijn zoals wij het doen!

Daarachter zijn we onze snowboard-trip gaan betalen in het centrum, alsook some shopping…

På gjensyn!

Geen opmerkingen: